Elisabeth Hankeln is sinds de zomer van 2023 Managing Director Cloud Infra bij Eurofiber. ITchannelPRO sprak haar over de overname van Bytesnet dat datacenters heeft in Rotterdam en Groningen. Daarnaast wijst ze op datacentertrends en geeft ze een terugblik op de afgelopen periode.
Eurofiber is een bedrijf dat, alleen al door de naam, primair wordt geassocieerd met glasvezel en connectiviteit. Die diensten worden afgenomen door veel IT-dienstverleners, waarvan lang niet iedereen weet dat het bedrijf ook datacenters exploiteert en cloud services aanbiedt.
Datacenters
De datacenters van Eurofiber opereerden tot 2023 onder de naam Dataplace. “Sinds vorig jaar staat overal Eurofiber”, zegt Elisabeth. “Dataplace heeft nog steeds een behoorlijke naamsbekendheid, maar Eurofiber wordt intussen bekender als aanbieder van datacenter- en clouddiensten.”
Bytesnet
Dat Eurofiber als exploitant van eigen datacenters bekender wordt, komt natuurlijk ook door de overname van Bytesnet eerder dit jaar. Die acquisitie zorgde ook voor aandacht in de media. De zes datacenters van Eurofiber plus de twee nieuwste aanwinsten liggen redelijk door het land verspreid. Elisabeth: “Die geografische spreiding is historisch gegroeid. We zijn al lang aanwezig in de regio’s Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Met Bytesnet Rotterdam breiden we onze lokale bestaande footprint verder uit. Maar ook buiten de Randstad zijn we aanwezig. Ons datacenter in Arnhem en de twee datacenters in Noord-Brabant bedienen met name lokale ondernemers. Regionale markten zijn voor ons echt belangrijk.”
State of the art
Eurofiber is na de overname van Bytesnet dus ook met een eigen datacenter aanwezig in de regio Groningen. Elisabeth geeft aan dat die locatie bijzonder is. “Dit is een state of the art datacenter, ingericht voor high performance computing, compleet met de benodigde installaties voor verschillende vormen van liquid cooling. En bovendien levert dit datacenter restwarmte aan woningen. Ondanks onze verschillende initiatieven op het gebied van duurzaamheid zijn we met de andere datacenters nog niet zover, met de nadruk op ‘nog’.”
Aanbodzijde
Over de plekken op de landkaart waar nog geen Eurofiber-vlag prijkt, is Elisabeth kort. Men houdt de ontwikkelingen aan zowel de aanbodzijde als de vraagzijde goed in de gaten. Elisabeth benoemt daarbij de twee vormen van capaciteit. “Als je een datacenter runt, heb je stroom- en glasvezelcapaciteit nodig. Het eerste is een probleem in een aantal delen van het land. En als er geen stroomcapaciteit is, ga je daar geen datacenter neerzetten of uitbreiden. Connectiviteit is de tweede vorm van capaciteit, en is wel door Eurofiber te beïnvloeden. Dat is immers onze core business.”
Vraagzijde
Elisabeth ziet ook ontwikkelingen aan de vraagzijde. Als eerste noemt ze de fysieke afstand tussen de klant en het datacenter. “Bedrijven of IT-dienstverleners vonden het nodig de hardware in de buurt van hun eigen locatie onder te brengen. Dat speelt nog steeds, maar wordt steeds minder belangrijk gevonden. De kwaliteit van de connectiviteit is zo goed dat remote beheer nog zelden tot uitdagingen leidt. De hardware is zo goed dat ongeplande uitval of defecten minder vaak voorkomen. Door virtualisatie is de impact daarvan snel te ondervangen.”
Soevereiniteit
Fysieke afstand tot het datacenter wordt minder belangrijk, maar soevereiniteit komt wel steeds vaker ter sprake. Volgens Elisabeth staat dat thema tegenwoordig hoog op de agenda van klanten. “Wij zijn de Nederlandse tak van een Europees bedrijf. Dat is het soort helderheid die overheden en enterprise klanten meer en meer eisen. Die twee segmenten dragen bovengemiddeld bij aan onze groei.”
Iedereen die ervaring heeft met datacenters weet dat een focus op grote klanten makkelijk leidt tot afstoten van kleinere klanten. Elisabeth pareert de vraag of dit ook geldt voor Eurofiber door uit te leggen dat het één het ander niet bijt. “We zijn met ons gehele portfolio steeds beter in staat complexe klantvraagstukken op te lossen. Die zie je vaker bij enterprise klanten, samen met serviceproviders een belangrijk klantsegment voor Eurofiber”, aldus Elisabeth. “Het andere klantsegment dat we bedienen, zijn kleinere klanten of klanten met een puur regionale footprint. Het gemak waarmee onze datacentermanagers met die groep schakelen, laat zien dat we ze koesteren. Dat gaat niet veranderen. Wat wel zal veranderen, is dat ook die klantgroep meer kiest voor hybride oplossingen. Daarvoor zijn ze bij ons uiteraard aan het juiste adres, of dat nu direct is of via IT Service Providers.”
Terugblikkend op haar eerste jaar bij Eurofiber zegt Elisabeth ten slotte met trots dat de overname van Bytesnet natuurlijk bijzonder was. “Maar het is minstens zo belangrijk om elke dag weer een groeiend aantal collega’s en organisaties, groot en klein, in staat stellen te opereren en innoveren.”
(dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO magazine #04-2024)